We use cookies from third party services for marketing activities and to offer you a better experience. Read about how we use cookies and how you can control them by clicking "Privacy Preferences".


Privacy Preferences

Privacy Preferences

When you visit any website, it may store or retrieve information through your browser, usually in the form of cookies. Since we respect your right to privacy, you can choose not to permit data collection from certain types of services. However, not allowing these services may impact your experience.

  • Privacy Policy
    When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.
    REQUIRED
  • Content Delivery Network
    These cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.
    REQUIRED
  • Functional (Your preferences for this site)
    Functionality cookies allow websites to remember the user's site preferences and choices they make on the site including username, region, and language. This allows the website to provide personalized features like local news stories and weather if you share your location. They are anonymous and don't track browsing activity across other websites. Functionality cookies can include first party, third party, persistent or session cookies.
  • Statistics (Info on how we can get better)
    These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
  • Marketing (Advertisement Delivery Network)
    These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.

Privacy policy

landhoofd spoorbrug

nijmegen
statusrijksmonument
opdrachtrestauratie, reconstructie
functieverdedigingswerk
opdrachtgevergemeente nijmegen
locatienijmegen
bouwjaar1878
faseonderzoek, vo t/m uitvoering
oplevering2009
samenwerkinggemeente nijmegen, prorail, holland railconsult, van dinther bouwbedrijf, smederij oldenhave b.v.
fotografie/ beeldenpetra appelhof, tak architecten
Landhoofd Nijmegen TAK architecten rijksmonument onderzoek analyse restauratie reconstructie militair verdedigingswerk spoorwegen

Op de oevers van de Waal rees tussen 1876-1879 het zuidelijke landhoofd van de Spoorbrug van Nijmegen. Enkele jaren daarvoor was al begonnen met de bouw van pijlers in de rivier, die de oorspronkelijk drie brugbogen moesten gaan dragen. Het landhoofd diende als bastion ter bescherming en verdediging van de brug. De rivier de Waal was namelijk vanuit strategisch oogpunt belangrijk voor de bescherming van het land tegen vijandelijke invallen. Een spoorbrug zou een zwakke plek in de verdediging kunnen betekenen. Een voorwaarde voor de aansluiting op het landelijke spoorwegennet via een spoorbrug over de Waal was dan ook dat deze te allen tijde te verdedigen zou zijn.

Het militair verdedigingslandhoofd is gebouwd naar een ontwerp van Pierre Cuypers, in de vorm van een middeleeuwse stadspoort. Het markante bakstenen gebouw bestond oorspronkelijk uit twee bouwvolumes van drie verdiepingen aan iedere zijde van het spoor, die ondergronds met elkaar zijn verbonden. Wanneer je per trein Nijmegen binnenkwam vormde het als het ware de entree tot de stad.

Het monument is een van de laatst (incompleet) bewaard gebleven landhoofden in Nederland en een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen. Gedurende de Tweede Wereldoorlog kreeg het landhoofd een militaire functie, waarbij de bovenste verdieping door Duitse militairen werd afgebroken om er afweergeschut op te plaatsen. In dezelfde periode zijn ook de beide torenspitsen verdwenen. De beschadigde delen van het landhoofd zijn na de oorlog geheel verwijderd. De spoorbrug zelf is in 1985 gemoderniseerd en uitgebreid met een fietsbrug, welke door het oostelijk deel van het bastion loopt.

Uiteindelijk ontstond de wens om het ontbrekende deel van het zuidelijke landhoofd te reconstrueren, waardoor het object zijn vroegere contouren terug zou krijgen. TAK architecten heeft een ontwerp gemaakt dat aansluit op het bestaande deel. Dit was mogelijk doordat oude tekeningen en foto's voorhanden waren. De monumentencommissie had veel waardering voor de wijze waarop de keuzes, voor onderdelen waarover geen duidelijkheid bestond, tot stand zijn gekomen. De argumenten die hebben geleid tot de reconstructie zijn: het levend houden van de herinnering aan het verleden en het beleefbaar maken van het vroegere beeld. Op 17 december 2008 werd het hoogste punt van de reconstructie bereikt door het plaatsen van twee, bijna vier meter hoge, loden torenspitsen op het monument. Waar de wachter bovenop de torenspits oorspronkelijk met zijn gezicht naar de stad stond hebben wij ervoor gekozen om deze om te draaien, met zijn gezicht richting 'de vijand', zoals een stadswachter betaamt.

In de loop der jaren is het landhoofd een brugpijler, brugwachterswoning, luchtafweergeschut, noodwoning, fotostudio, schildersatelier en muziekruimte geweest.

Meer informatie over het zuidelijke landhoofd is te vinden op:
www.landhoofd024.nl

© 2025 TAK architecten. Alle rechten voorbehouden